Učební pomůcky
Zde naleznete spoustu studijních materiálů Doporučujeme!
Nejlepší testy najdete zde
Zde naleznete aktuální znění zákona o provozu na pozemních komunikacích a pěkně zpracované dopravní značky.
Příklad sedmi otázek z konstrukce a údržby vozidla:
Již se nezkouší u závěrečných zkoušek!!!
1) Vyjmenujte povinnou výbavu os. automobilu:
1. výstražný trojúhelník,
2. reflexní vesta (od 1.1.2011)
3. lékárnička,
4. rezerva, zvedák a klíč na matice nebo šrouby kol (možno nahradit bezdemontážní sadou, případně smlouvou s non-stop asistenční službou nebo run-flat pneumatikami).
2) Vyjmenujte osvětlení vozidla: PŘEDNÍ: 1. obrysová (parkovací) světla, 2. potkávací (tlumená) světla, 3. dálková světla, 4. směrová světla, 5. mlhová světla (nepovinná)
ZADNÍ : 1. obrysová (koncová) světla, 2. brzdová světla, 3. mlhová světla (povinná), 4. směrová světla,
5. zpětné světlo (couvačka), 6. osvětlení SPZ nebo reg. značky.
3) Kontrola pneumatik: a) pohledem - není-li poškozena, např. boule nebo nějaké porušení pláště,
b) kontrolujeme hloubku drážek dezénu - min. 1,6 mm (letní) 4,0 mm (zimní)
c) kontrolujeme tlak v pneumatikách - manometrem (např. u čerpací stanice), minimální tlak určuje výrobce VOZIDLA (hodnoty zpravidla na víčku od nádrže).
4) Kontrola a výměna oleje: Kontrolujeme před jízdou na studeném motoru a na rovině (ne v kopci) pomocí měrky, která má rysky maxima a minima, hladina musí být mezi ryskami. Výměnu necháme provést dle výrobce vozidla, po ujetí určitého počtu km (např. 10 000km, 20 000km...) nebo alespoň jednou za rok, pokud neujedeme předepsaný počet km. S olejem měníme i olejový filtr!
5) Postup při vlečení vozidla: Vozidla připojujeme pouze na místech k tomu určených (oka, nikoli tažné zařízení!). Vzdálenost mezi vozidly musí být 2,5 – 6 metrů. Vlečené vozidlo je nutno na zadní části označit výstražným trojúhelníkem (např. za zadní okno). NIKDY NEZAPÍNAT VÝSTRAŽNÁ SVĚTLA!!! Neboť jsme povini dávat znamení o změně směru jízdy. Před vlečením vozidla je nutné domluvit si signalizaci, komunikaci pro případ nouze.
Omezení:
Vlečené vozidlo musí mít v pořádku řízení a brzdy.
Maximální povolená rychlost je 60 km/h.
Nelze vléct vozidlo po dálnici, pouze k nejbližšímu výjezdu.
Ve vlečeném vozidle smí jet pouze řidič.
6) Postup při výměně kola: Vozidlo zastavíme z hlediska bezpečnosti silničního provozu na vhodném místě, pokud je to možné, tak nejlépe na parkoviště, v odstavném pruhu, na krajnici nebo na okraji vozovky. Vozidlo stojící na pozemní komunikaci označíme zapnutím výstražných světel, ještě než vystoupíme, jsme povini si obléci reflexní vestu a za vozidlo umístíme výstražný trojúhelník (100 m na dálnici, 50 m na ostatních komunikacích, v obci i blíže). Zajistíme vozidlo proti pohybu, parkovací brzdou, zařazením prvního rychlostního stupně..., pokud možno založit kola na straně, kterou nebudeme zvedat (klínem, kamenem…). Vyjmeme náhradní kolo, zvedák a klíč na demontáž kolových šroubu či matic. Mírně povolíme šrouby či matice poškozeného kola – křížovým způsobem. Umístíme zvedák dle pokynu výrobce vozidla a vozidlo zvedneme, demontujeme šrouby a sejmeme poškozené kolo. Nasadíme rezervu, lehce dotáhneme šrouby, spustíme auto na silnici. Silně dotáhneme šrouby – opět do kříže. Vše uklidíme (poškozené kolo, zvedák, klíč, trojúhelník, klíny), poškozenou pneumatiku necháme co nejdříve opravit v servisu.